0

برای استفاده بهتر از سایت، به حساب تون وارد بشید

شهاب‌الدین دهنوی

به جرئت می‌تونم بگم که من به عنوان یه مدرس، هیچ کاری مهم‌تر از فیلتر کردن و صافی کردن اطلاعات ندارم تا بتونم اطلاعاتی رو بهتون ارائه بدم که واقعاً برای کسب‌وکار اینترنتی تون به درد تون بخوره. برای همین، تلاش شده که بهترین اطلاعات رو براتون گردآوری کنیم.

خیلی وقت‌ها ایده‌ای برای تولید محتوا به ذهن ام نمی‌رسه. چطور این مشکل رو حل کنم؟

  • 1401/01/22

شاید خیلی از کسانی که تازه تولید محتوا رو آغاز کرده‌اند هنوز نمی‌دونن؛ ولی حرفه‌ای‌های این کار، این رو با همه‌ی وجود شون احساس کرده‌اند که تولید کردن محتوا، یه کار فرسایشی ئه که خیلی وقت‌ها آدم رو خسته می‌کنه. اما این رو هم می‌دونن که یه کسب‌وکار اینترنتی، چیزی به جز تولید محتوا نیست. پس، باید با هر شرایطی، تولید محتوا کرد و اون رو ادامه داد؛ وگرنه کم‌کم از یاد مخاطب‌ها می‌ریم و در نتیجه، به مرور، فروش اینترنتی مون رو از دست می‌دیم.

حالا، مشکلی که همیشه تازه‌کارهای این حوزه دارن، اینه که ذهن شون تا یه جایی یاری می‌کنه و دیگه از اون به بعد، هیچ ایده‌ای به ذهن شون نمی‌رسه که براش تولید محتوا کنن و دنبال یه راهکار می‌گردن که این مشکل رو حل کنن. برای همین، من می‌خوام توی این پرسش به این موضوع بپردازم.

شهاب‌الدین دهنوی

روش‌های زیادی برای ایده گرفتن برای تولید محتوا هست که من توی این پاسخ، فقط می‌خوام چند تا شون رو بررسی کنم. برای نمونه، «ترجمه کردن» می‌تونه یه روش خوب برای تولید محتوا باشه. یعنی بگردیم و یه وب‌سایت خوب در حوزه‌ی کاری خودمون رو پیدا کنیم که مثلاً به زبان انگلیسی باشه و تلاش کنیم که محتواهای اون رو به فارسی ترجمه کنیم. اگر اون وب‌سایت، یه سایت مرجع در حوزه‌ی کاری مون باشه، لابد محتواهای زیادی داره و در نتیجه، دیگه موضوع و ایده برای تولید محتوا کم نمی‌آریم. ولی خب، من می‌خوام چند روش ساده‌تر رو بهتون بگم:

 بازیافت محتوا برای تولید محتوای نامحدود!

یکی از ساده‌ترین روش‌های برای ایده گرفتن، بازیافت یا بازآفرینی محتوا ئه. شما با این روش می‌تونید بی‌نهایت محتوا کنید؛ مانند همین کاری که من می‌کنم. یعنی توی بخش «پرسش و پاسخ» وب‌سایت کارنتا، من دارم پرسش‌هایی رو که قبلاً از خودم یا همکارها ام پرسیده شده، جمع‌آوری می‌کنم. البته گاهی هم شده که سوالی پرسیده نشده؛ ولی من می‌دونستم که سوال خیلی از مخاطب‌های سایت هست و برای همین، اون رو به یه پرسش‌وپاسخ تبدیل کردم.

این روش می‌تونه کار شما رو برای تولید محتوا آسان‌تر کنه. چون با این روش، هم می‌تونید محتواهای بلند رو کوتاه کنید و به طور خلاصه به مخاطب‌ها تون ارائه بدید و هم می‌تونید فرمت محتوا رو تغییر بدید و اون رو جوری ارائه بدید که بیش‌تر مورد پسند مخاطب‌ها تون هست.

 برای نمونه، فرض کنید که قبلاً یه مقاله‌ی چند هزار کلمه‌ای رو درباره‌ی یه موضوعی در سایت تون قرار داده‌اید. حالا شما می‌تونید بخشی از اون مقاله یا چکیده‌ای از اون رو به صورت ویدیو ضبط کنید و به وب‌سایت تون اضافه کنید یا اون رو در شبکه‌های اجتماعی به مخاطب‌ها تون ارائه بدید یا این که برای مقاله‌ها تون یه پادکست بسازید و منتشر کنید.

البته این کار رو شما می‌تونید هم برای محتواهای قبلی خودتون انجام بدید و اون‌ها رو بازیافت کنید و هم این که از محتواهای وب‌سایت‌های دیگه استفاده کنید. مثلاً شاید شما توی یه سایت دیگه یه اینفوگرافی دیده‌اید که مربوط به حوزه‌ی کاری تون هست و حالا شما می‌تونید اون رو به یه ویدیو تبدیل کنید. یعنی اون رو به زبان خودتون در یه ویدیوی دو یا سه دقیقه‌ای توضیح بدید. حتی شما می‌تونید ویدیوهای به زبان انگلیسی که توی یوتیوب هست رو به متن تبدیل کنید یا حتی برای اون ویدیو زیرنویس بنویسید.

با این روش (بازیافت محتوا) شما می‌تونید خیلی ساده، محتواهای زیادی رو تولید کنید. علاوه بر این، یکی دیگه از مزیت‌های این روش، اینه که باعث می‌شه محتواهایی رو که قبلا تولید کردید و دیده نشده‌اند، دوباره به مخاطب‌ها تون ارائه بدید تا بیش‌تر دیده بشن. مثلاً شاید مخاطب تون حوصله‌ی خوندن یه نوشته‌ی سه هزار کلمه‌ای رو نداشته باشه؛ ولی بتونه یه ویدیوی سه دقیقه‌ای رو تا آخر ببینه.

به سایت رقیب‌ها و همکارها تون سر بزنید!

یکی دیگه از روش‌هایی که باعث می‌شه ایده‌های زیادی رو برای تولید محتوا پیدا کنید، اینه که به وب‌سایت‌های رقیب‌ها یا همکارها تون سربزنید و ببینید که اون‌ها دارن درباره‌ی چی تولید محتوا می‌کنن یا مثلاً توی مقاله‌های سایت شون بگردید ببینید که کاربرها چه سوال‌ها یا نظرهایی رو کامنت (دیدگاه) گذاشته‌اند. همین کار رو هم می‌تونید برای شبکه‌های اجتماعی شون انجام بدید. یعنی ببینید که اون‌ها چه پست‌هایی رو می‌ذارن و کاربرها شون چه سوال‌ها یا نظرهایی رو براشون کامنت می‌ذارن.

توی همون نظرها یا سوال‌هایی که کاربرها می‌پرسن، شما می‌تونید ایده‌ها تون رو برای تولید محتوا پیدا کنید. مثلاً همیشه کسانی هستن که درخواست تولید محتوا می‌دن. یعنی توی سایت براشون کامنت می‌ذارن که ای کاش درباره‌ی فلان چیز هم یه آموزش بذارید. در نتیجه، این می‌تونه یه ایده برای شما باشه که درباره‌ی اون، تولید محتوا کنید.  

البته شاید بگید که خیلی‌ها توی مقاله‌های سایت کامنت نمی‌ذارن. برای همین، پیشنهاد می‌کنم که شبکه‌های اجتماعی شون رو بررسی کنید. برای نمونه، تعامل کاربرها توی اینستاگرام، خیلی بالاتر هست و کاربرها خیلی ساده‌تر کامنت می‌ذارن. توی اون جاف خیلی وقت‌ها می‌تونید موضوع‌هایی رو پیدا کنید که کاربرها درخواست دادن که درباره‌ی اون موضوع‌ها هم محتوایی ساخته بشه و این جاست که می‌تونید ایده‌های خیلی زیادی رو برای تولید محتوا به دست بیارید که مربوط به حوزه‌ی کاری خودتون می‌شه.

روی هم رفته، اگر می‌خواید که ایده‌های جدیدی رو برای تولید محتوا پیدا کنید، راه اش اینه که یه گوش شنوا داشته باشید و ببینید کاربرها تون دقیقاً چی می‌خوان. حالا اگر دنبال ایده‌های بیش‌تری هستید، ببینید کاربرهای رقیب‌ها تون چی می‌خوان.

پرسش‌های خودتون رو درباره‌ی این موضوع یا هر موضوع دیگه‌ای، در بخش دیدگاه‌های پایین همین صفحه بپرسید. به تک‌تک شون پاسخ می‌دم.

دیدگاه و امتیاز تون رو بذارید

اگر می‌خواید که بعداً بتونید همه‌ی دیدگاه‌ها تون رو ببینید و پیگیری کنید؛ پیشنهاد می‌کنیم که اول، به حساب کاربری تون وارد بشید و بعد، کامنت و امتیاز بذارید. البته با این کار، یه کد تخفیف 20 درصدی رو هم برای اولین خرید تون دریافت می‌کنید.

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>